søndag den 12. april 2015

Picture that...

De fleste mennesker i dag har en eller anden form for profil, på én eller flere sociale medier og jeg er naturligvis heller ikke undtagelsen, når det kommer til forsøget på at følge med det virtuelle beat, hvis man da kan kalde gode gamle facebook det. Det er et eminent forum at male sit billede af verden i de helt rigtige farver og fremstå præcis som man vil, hvis man da ellers tillægger sin gøren og laden nærmere dybere eftertanke.

Det er absolut ikke altid med de store overvejelser jeg liker, deler eller poster på fb, ligesom jeg har skrevet blogs her, jeg ikke længere kan blive helt enig med mig selv om det nu også var så kloge ord, der fandt vej gennem tankespindet. Men præcis som i virkelighedens verden hvor vi ser hinanden i øjnene, når ordene strømmer ud af oral-orglet og vores handlinger udstilles til omverdenens skue, så vælger jeg at lade det skrevne stå, på godt og ondt. Jeg kan jo heller ikke tage det talte tilbage eller slette minderne på andres indre harddisc, for ikke at tale om min egen som stadig formår at lagre en smule, trods de 38 somre. Det er jo ikke nødvendigvis her jeg er i dag og heller ikke sådan jeg vil betragtes, men det fortæller dog om den vej jeg er gået for at blive hende jeg er i dag.

Og hvordan vil jeg så gerne fremstå? Ja, allerhelst vil jeg naturligvis bades i det positivitetens spotlight, hvis jeg selv kunne vælge, men det er ikke min beslutning alene, for hvad end jeg udsender af handlinger, ord og billeder, ryger direkte til analyse hos alle jer, hvis facit jeg ikke nødvendigvis kan påvirke. Det er jo ikke kun i virkelighedens verden vi påvirker folk til at have en holdning om os, det gør vi i høj grad også i den virtuelle verden, hvor de mange sitrende pixels måske ligefrem slører vores ellers så udemærkede dømmekraft og sætter den ellers så gode opdragelse på højkant. For modsat de mange opdateringer om aftensmadens nærmest usynlige kalorieindhold og billeder af barnebarnets fremmelige pottetræning, så oplever jeg nogle gange at den gode etikette fuldstændig forsvinder, når jeg f.eks af total narcissistiske grunde skifter profilbillede.

Her er et udpluk af de kommentarer jeg har fået med på vejen, både skriftligt, men også verbalt ude i den store verden: "Det er alt for meget make up", "Er du ikke blevet for gammel til alt den spartel", "En sminkedåse", "Det ser unaturligt ud", "Hvorfor bleger du dit hår så lyst", "man kan jo ikke arbejde med så lange negle"... Okay indrømmet, jeg er nok en dullefrø, på godt og ondt, men guess what... Mit blod er også rødt!
Ordene sårer mig egentlig ikke, men det stikker faktisk i mig at nogle mennesker , mener det er okay at pådutte deres holdning, og som ikke regner mig for mere eller vælger at se andet end den foundation jeg har på.

Men, for der er jo altid et men, så kan man jo spørge sig selv om tænketanken slår endnu flere kolbøtter over alle de usagte ord, men det er en helt anden blog .....










3 kommentarer:

  1. Tjaaa, til dét med at ikke alle ens ord er lige kloge så sletter jeg kun det jeg selv synes er endt som ligegyldigt fyld eller som jeg af statistikken kan se alt for ofte bliver citeret af de forkerte ... til gengæld har jeg fået personlige nedladende kommentarer og når jeg får dem er de fra kvinder.. gerne dem med alle de "rigtige" meninger, jeg er så ikke for sminket nææ jeg er en ulækker so og andet i dén dur..så det tager jeg nu ikke så tungt .. i øvrigt er du dårende dejlig og hvis nogen siger noget andet er de da vist bare vildt misundelige!

    SvarSlet
  2. du har (stadig) min respekt. Du ved hvad du står for og det er ikke alle forundt.
    Hvad andre mener om make-up, farve/affarve/lade stå til - jamen for filan da- jeg har en overgang haft indsigt i hvad du indeholder og det er det jeg bedømmer mennesker på

    <3 Anne

    SvarSlet
  3. Det undre mig blot... Jeg reflekterer naturligvis over hvorledes jeg opfattes af andre, og derefter vurdere jeg om jeg bør ændre nogle ting. Make up er dog ikke en af de ting! Det er det ikke, fordi det kan ikke gøre andre ondt, med mindre jeg ligefrem tvinger dem til at æde det... min adfærd kan gøre andre ondt, men ikke mit valg af udseende.

    SvarSlet