søndag den 8. maj 2011

Mors dag

I dag er det mors dag, en tradition der er hentet fra USA (naturligvis), engang tilbage i 1929, inspireret af soldaters hyldest til deres mor. Og jeg forstår til dels godt dem, der bliver en anelse trætte af alle de amerikanske traditioner vi adopterer, når nu vi har egne danske, vi næsten ikke orker at fejre længere. Vi bombes af reklamer fra diverse blomsterhandlere, planteskoler og lignende, for vi ikke må glemme dagen, og selvom sansynligheden for at det er fordi at de øger salget er betydeligt, er det en god måde at huske dagen på, når nu den ikke står i email kalenderen.


Men, men, men.... Ideen er jo smuk. Ideen om at give en lille smule igen til det menneske der har tørret vores tårer fra kinden, når knæene blev skrammede og hende som gennemgik mange bekymringer blot for vores skyld. Og det behøver jo nødvendigvis ikke koste en million eller en tilnærmelsesvis pantsætning af bilen. En betænkelighed kan gøre ligeså stor glæde. Et digt, slåning af plænen, en vinduesvask eller blot et par søde ord, garneret med et knus. Det er ligefrem indbringende at give et knus, da der gerne kommer et retur.



Så derfor vil jeg gerne slå et slag for denne tradition. Ikke blot fordi jeg selv i dag er blevet mor, men fordi jeg ville ønske af hele mit hjerte, at jeg kunne give min mor det knus, men det kan jeg ikke. Jeg kommer aldrig til at knuse min mor igen, ligeså lidt som at jeg kan købe dyre roser til hende og netop af den grund, kan jeg se det smukke i denne tradition. Dansk eller ej.

Så nyd nu at I har muligheden for at hylde hendes liv, mens hun stadig er her og kan nyde det i fulde drag!


Da min mor levede, elskede hun denne sang og derfor synes jeg den passer godt i denne blog. Det pudsige er at teksten er afsindig rammende og måske særligt denne dag. Min mors dag!!!
                                          Mor's sang

Ingen kommentarer:

Send en kommentar