fredag den 30. december 2011

...til cyber os skiller!

Denne kolde decemberdag, sidder jeg som så mange gange før og surfer rundt i internettets verden, på alle de sider jeg nu ynder at ytre mig i debat. Jeg falder over et spørgsmål fra en kvinde, der tydeligvis er forfærdet over en mands opførsel i selv samme univers, nemlig cyber, hvor hun stiller stort spørgsmålstegn ved hans tilstedeværelse på et dating-site, når han har lovet sit hjerte til en anden. Jeg kan sagtens følge hendes tanker, men ved faktisk ikke rigtigt hvad jeg skal svare, men jeg vil så forsøge med denne blog at se lidt mere overordnet eller rettere skævt på, hvad det egentlig er der sker bag de mange pixels på skærmene i de små hjem og ikke mindst hvorfor.

Som de fleste af jer ved, er internettet helt klart min legeplads, uanset om vi taler humørbombardementer, dybere reflektioner om hvad der sker i min og jeres verden eller blot at tilegne mig viden af forskellig art. Men her kommer det paradoksale, for jeg husker også verden før jeg blev indfanget i cyber-spiderens spind, som en hel del lettere, mere enkel og uden helt så mange grænser og regler man skulle forholde sig til. Jeg er ikke opdraget til at begå mig på nettet, da jeg er opvokset i en verden uden mobiltelefoner og nu lever med den tingest, som ingen forestiller sig at kunne undvære, så jeg har måtte lære på den lidt tungnemme måde hvad der er go og no-go i dette univers. Og hvad er det så? Det vil jeg forsøge at stille spørgsmålstegn ved her, ved at sidestille de to verdner med 20 års mellemrum.

Lad os starte med kontakt-medierne, så som sms'er, mails, facebook og de uendelig mange dating-sites der findes. I dag er det nærmest en menneskeret at kunne agere helt og aldeles frit og anonymt i disse medier, uden andres viden, uanset om man er single, har kæreste eller er gift. Vi har kontakt til alle de mennesker vi engang kaldte venner, kollegaer eller elskere, men som nu plejes via satelitter i 100 kilometers højde. De er vores netværk, nej forkert, de er MIT netværk... MIN hemmelige klub, hvor det sidestilles med at hacke ind i FBI's hemmelige filer, at åbne en andens sms'er, mails eller chats. Men hvis det blot er en samtale på skrift, er det lige jeg bliver nødt til at spørge jer, der også var godt og vel voksne for 20 år siden, om en ting. Bad du dengang din mand/hustru eller lignende, om at gå i modsatte ende af køledisken i Brugsen, når du tilfældigt stødte på en gammel ven, skolekammerat eller flamme, så du kunne bibeholde din identitet og tale hemmeligt? Ville du, med din mand ved din side, sige til din gamle forelskelse at han betyder noget ganske særligt, fordi han var din første og ham der "prikkede ruden ind" og sende ham et lummert blink?

Ja ja, jeg er godt klar over at det er grænseoverskridende for nogen og jeg accepterer skam også at sådan forholder det sig, men jeg mangler stadig det slående argument, der fortæller mig hvorfor en samtale i cyber, uanset om den er på sms, mail eller ligende, pludselig ikke længere kan tåle at blive sagt ud af munden? Kald mig blot et mistroisk fruetimmer, men jeg ser 2 argumenter.... den ene er at vi ikke er helt ærlige overfor os selv og bilder os ind at cyber er en slags drømmeverden, hvor alt er tilladt og vi ikke kan stilles til ansvar, da det jo er op til læserens fortolkning og at det er på linie med tanker og ikke er virkeligt så længe det ikke siges højt. Den anden er at vi rent faktisk bevidst lyver for en anden, og lever højt på hvad han/hun ikke ved, har vedkommende ikke ondt af, velvidende at vores skrevne ord ville skabe kaos og påstyr hvis de kom frem i lyset. Sjovt nok er skilsmisse-raten steget betragteligt i takt med internettets og mobiltelefonens indtog.... Tankevækkende?


Men sådan er verden i dag og om jeg forstår det eller ej, er det disse nysatte grænser og regler vi alle må leve efter! Men lad os tænke endnu 20 år frem  tiden... Jeg kan se os sidde med cybermasker over øjnene og udleve det liv, med den kvinde/mand vi fantaserer om og som kan give os alle de virtuelle orgasmer og følelser, vi lyster, mens vores jordbundne partner vasker de ikke cyber-stinkende underbukser med de ret så virkelige bremsespor. Det kan vi uden at skulle forholde os til, hvad vores bedre halvdel føler, for dette er VORES egen verden og jo ikke virkeligt. Det er jo bare cyber!

Måske skulle vi have omskrevet vores ægteskabs-løfte.... Kunne jo lyde sådan her:

"Vil du elske og ære hende/ham, og leve med hende/ham i medgang og modgang, i hvad Gud den almægtige og Microsoft vil tilskikke jer, som en ægtemand bør leve med sin ægtehustru, indtil netværket jer skiller eller koden er brudt?"

Og vi kunne tilføje til nogle af de ti bud, som vi til dels lever efter, selvom vi ikke går alverden i kirke:

*Du må ikke bryde ægteskabet, med mindre du husker at skifte password hver uge*

*Du må ikke begære din næstes hustru, med mindre i begge betaler plus-kontingent til samme datingsite*

*Du må ikke sige falsk vidnesbyrd imod din næste, men du må gerne skrive det*

*Du må ikke bryde ægteskabet....I VIRKELIGHEDEN*

 
Har du argumentet, vil jeg fandme gerne høre det....SAGT!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar