onsdag den 18. januar 2012

Intet svar, er også et svar!

De fleste, som kender mig rigtigt godt, ved også at ord betyder meget i min verden, det sige sig det tænkte, talte og skrevne, men for mig er grænserne flydende, da jeg ikke kan prioritere dem efter hvad der betyder mest. Jeg benytter enhver chance til at lege med ordene, forstå dem og give dem ny mening, uanset om de udspringer af signaler fra hjernen, hjertet eller munden, fra mig eller fra dig.

Men det hænder jo også, at det eneste ord man kan tyde, er TAVSHED, hvilket gør det temmelig svært at kommunikere og forstå, og man efterlades med følelsen af ligegyldighed fra personen, man retter sin opmærksomhed imod. Men sandheden er vel, at stilheden også er et form for svar, for da jeg endnu ikke har mødt reelt, hjernedøde mennesker, så mener jeg vores hjerner er indrettet til at tænke på et eller andet, som vi stilles overfor eller som opsluger vores verden. Måske kan vi ikke mestre et svar, på spørgsmålet vi lige er stillet, men det betyder vel sjældent at de små grå, holder siesta og først åbner igen kl. 15:00?!

Tavsheden er det mest larmende svar af alle, og uden at vi måske tænker over det, sender det et klart signal til modtageren om forskellige ting, afhængig af situationen. Hvis man er i det kæphøje hjørne, kan tavsheden opfattes som "Jeg fik sgu lukket munden på XXX" og andre gange er tavsheden en udholdenhedsprøve, hvor det gælder om at få den talende til at opgive eller blot en lang nok pausering til at kunne dreje emnet, til noget andet.

Stilheden indtræffer til tider også som et værn, imod at skulle sårer en anden og fordi hjernen ikke lige drejer hurtigt nok, til at kunne komme med et konstruktivt alternativ, til salt i et blødende sår og man vælger at tie, frem for at vride den grovkornede saltkværn endnu en omgang. Hvis ens tanker florerer om noget ganske andet og man mentalt er optaget og fraværende, så er tavsheden også en måde at fortælle, at man finder andre ting langt vigtigere og at modparten kan trække et nummer i køen og afvente at blive hidkaldt til skranke 1.

Det hænder også at vi forstummer af bare glæde og overvældelse, når vi kastes ud i en følelsesmæssig rutsjebane med loop, men evner du ikke at bruge dit kropssprog som talecenter her, vil dette også kunne mistolkes til alt fra ligegyldighed til arrogance.

Tavshed fortæller, med mine ører, langt mere end mange ord kunne, dog er der et par undtagelser, hvor fortielse kun kan tolkes på én måde:

1. Når du på forhånd har varslet om tavshed og begrundet det. Så er der ikke nogen misforståelser, men det kræver selvfølgelig at man åbner munden først og sætter ordet før fortielsen.

2. Du er død. Den manglende puls er et tydeligt signal, om reel mental flatline på skærmen.

Prøv lige at tænke over, hvilken historie du fortæller med dine manglende ord, næste gang du lader gætværk være din modparts bedste bud på forståelse, for tavsheden er larmende og intet svar, er også et svar!

1 kommentar:

  1. Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, skal du kontakte doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818 og også kontakte doktor Zuzu på Viber via +2347013499818

    SvarSlet